De ware sleutel voor je tijd efficiënt inzetten.

Je kent het vast wel, dat moment waarop je denkt alles tegelijk te kunnen doen om maar alle ballen in de lucht te houden, multitasken. Vooral moeders worden vaak bewonderd om deze kracht. Nu ontken ik niet dat we het kunnen. Maar ben je dan écht zo productief als je denkt te zijn? Nu zelfs ook multimediatasken om de hoek komt kijken, is het goed om het verband te leggen met het leerproces van jongeren en te ontdekken hoe we onze tijd effectiever kunnen inzetten in een wereld vol afleidingen. En ik kan alvast verklappen: de oplossing is vrij simpel.  

Multitasken en ons brein 

Multitaksen houdt in dat we meerdere handelingen tegelijk doen. Maar op het moment dat we met twee taken tegelijk bezig zijn, is ons brein figuurlijk in tweeën gesplist. Op dat moment komt er een stofje vrij genaamd Cortisol. Cortisol is het stresshormoon. Dit stofje zorgt ervoor dat de acute stressreacties van je lichaam worden gecontroleerd. Hij probeert de stress te verminderen door je lichaam versterking te geven waar nodig. Het probleem ontstaat echter wanneer je lichaam te veel cortisol produceert. Dit gebeurt wanneer er telkens sprake is van terugkerende stress. En multitaksen is een vorm van stress, omdat je brein zich dan met twee dingen tegelijk bezighoudt.  Dit constante schakelen kost tijd en cognitieve energie, wat resulteert in verminderde focus en lagere prestaties bij alle betrokken taken. Wanneer je dus een lange tijd een heleboel ballen tegelijk in de lucht probeert te houden en alsmaar aan het multitasken bent, zorgt dat er uiteindelijk voor dat je lichamelijke klachten krijgt zoals bijvoorbeeld concentratieproblemen of slaapproblemen. 

Daar komt bij kijken dat je dus niet sneller bent wanneer je twee dingen tegelijk doet t.o.v. wanneer je de twee dingen los van elkaar doet.  Dit kan je testen met oefening onderaan de blog.

Multimediatasken 
Tegenwoordig spreken we ook van multimediatasken. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld het ene deel van het brein zich focust op de opdrachten in het boek van Geschiedenis, maar het andere deel bezig is met het beantwoorden van het appje over hoe laat je vanavond met je vrienden afspreekt. Sociale media is een enorme afleider. Het zorgt ervoor dat jongeren veel problemen hebben met focussen, want ze ontvangen de hele dag pop-up meldingen van nieuwe berichtjes op Whatsapp, Instagram, etc. Ongeveer een derde van de tijd die jongeren aan media besteden, bestaat uit mediamultitasking (bureaujeugdenmedia, 2015). 

Daarnaast is bekend dat stress en het alsmaar zien van schermlicht ervoor zorgt dat jongeren slaapproblemen hebben. Uit onderzoek gedaan door het RIVM (2018) bleek dat schermgebruik in de avond het hoogst is onder jongeren (13-18 jaar) en volwassenen (>18 jaar). Bij kinderen (8-13 jaar) en jongeren hangt frequent en/of langdurig schermgebruik samen met een afname van slaapduur, meer slaapklachten en meer symptomen van slaaptekort overdag. 

Leren leren  
Je zal het misschien al wel begrijpen. Bij het leren is het enorm belangrijk om je te focussen op één taak tegelijk, zodat je brein nieuwe lesstof kan verwerven en toepassen. Op het moment dat je je even focust op dat ene appje, kost het je brein daarna weer zoveel energie om zich helemaal te focussen op je oorspronkelijke taak dat het de nieuwe lesstof niet tot nauwelijks tot zich neemt. Het is dus bij het maken van huiswerk heel belangrijk om geen afleiders te hebben. Uiteindelijk zal het je dus tijd besparen wanneer je het beantwoorden van het appje en het leren van een paragraaf Geschiedenis apart van elkaar doet omdat je de lesstof veel meer tot je hebt genomen. Daarnaast is voldoende slaap ook een hele belangrijke factor om nieuwe kennis en vaardigheden op te doen.  

Dit betekent dat het enorm belangrijk is om pubers ook deze inzichten mee te geven en ze het effect hiervan te laten ervaren. In de basis om stress bij pubers te voorkomen, maar daarnaast voor een positief effect op hun leerprestaties.  

Kortom, het vermijden van multi(media)tasken is van essentieel belang om de prestaties van jongeren te verbeteren en hun algehele welzijn te bevorderen. Door zich te concentreren op enkelvoudige taken en bewust om te gaan met multimediatasken, kunnen jongeren veel meer uit hun leercapaciteit halen.  

Aan de slag met Sterk in leren! 
In de leren leren trainingen komt multitasken en het inzicht krijgen in je afleiders bij het leren aan bod. Ook aan de hand van onderstaande oefening. 

Nieuwsgiering naar het Sterk in leren programma? Stuur een berichtje via info@irisbonhof.nl of vul het contactformulier in op mijn website. 

Oefening: Het effect van multitaksen 

Zet de stopwatch klaar op je mobiel.

Je gaat zo meteen de zin ‘ik kan multitasken’ opschrijven en nadat je de hele zin hebt opgeschreven nummer je elke letter (dus onder de i komt de 1, onder de k de 2, onder de k de 3, etc.) 
Je houdt bij hoe lang je bezig bent met het opschrijven van de zin en het vervolgens nummeren van de letters. Noteer je tijd als je klaar bent. 

Klaar? Zet de stopwatch aan en begin. 

Na deze eerste oefening doe je het nog een keer, maar dan als volgt: 

Je gaat weer de zin ‘ik kan multitasken’ opschrijven, maar tegelijkertijd ga je elke letter al nummeren. Dus je schrijft de i op en dan gelijk daaronder de 1, daarna de k en gelijk daaronder de 2, etc. Als je klaar bent noteer je weer de tijd. 

Klaar? Zet de stopwatch aan en begin. 

Vergelijk beide tijden. Wanneer ben je sneller? Tijdens oefening 1 (het na elkaar doen van de taken) of tijdens oefening 2 (het multitasken)?